Motion: Sammanträde på distans

Till kommunfullmäktige den 22 april 2020 lämnade vi in en motion om deltagande i fullmäktige och nämnder på distans. Det här skrev vi i vår motion:

Sammanträde på distans

Kommunallagen medger sedan 2014 möjligheten att tillåta ledamöter att delta i fullmäktige och nämnders sammanträden på distans. Under förslagets remissrunda lyftes en rad positiva aspekter fram.

Bland de positiva nämns:

• när färre personer reser fysiskt till sammanträden minskar miljöpåverkan;
  • det blir mindre påfrestande för förtroendevalda, vilket kan leda till färre avhopp;
  • det underlättar för exempelvis småbarnsföräldrar eller för personer som på grund av sitt arbete och därmed förknippad pendling har svårt att kombinera yrkesliv och uppdrag som förtroendevald;
  • det underlättar för personer som på grund av funktionsnedsättning inte – eller endast med svårigheter – kan delta vid fysiska sammanträden.

I praktiken löses deltagande på distans i regel med hjälp av videokonferenslösningar som endast kräver (förhållandevis) blygsamma investeringar. Eftersom alla förtroendevalda i Laxå kommun redan försetts med läsplattor för att kunna läsa handlingar lär kostnadsbehovet för tekniska investeringar kunna hållas på en acceptabel nivå.

Att införa möjligheten att delta på sammanträden på distans skulle inte endast underlätta för berörda i aktuell fullmäktigeförsamling – utan det skulle även visa en inkluderande ambition ”alla ska kunna delta i de politiska processerna” och kan därigenom även göra det lättare att attrahera kommande generationer av förtroendevalda.

I dagens aktuella situation med en svår pandemi med restriktioner för att minska smittrisken vore sammanträden på distans ett ypperligt verktyg.

Med anledning av detta föreslår vi att kommunfullmäktige beslutar:

att Laxå kommun inför deltagande i fullmäktige- och nämndsammanträden på distans.