Pressmeddelande: Egna lokaler för Allaktivitetshuset måste utredas snarast

Vänsterpartiet ifrågasätter majoritetens hantering av den öppna fritidsverksamheten. Snabba beslut slänger ut verksamheten innan någon lösning på hur lokaliteterna skall lösas. Snabb igångsättning av ombyggnation av Allaktivitetshuset innan samverkan med facken om framtiden för verksamheten är förhandlad. Där finns inga beslut eller någon långsiktigt plan. Vänsterpartiet kräver nu att frågan om egna lokaler för Allaktivitetshuset utreds snarast!

-Det här kan inte ses som något annat än ytterligare en nedmontering av välfärden i kommunen, säger Kenneth Lantz, Vänsterpartiets ledamot i Kulturnämnden.

-De snabba besluten ligger helt i linje med kristdemokraternas och centerpartiets uppfattning om att den viktigaste frågan i kommunen är en starkare ekonomi, fortsätter Kenneth. Det är viktigare enligt majoriteten att t. ex. betala av lån än att satsa på barn och unga. Den öppna fritidsverksamheten är inte lagstadgad och att den föreslagna förändringen inte får kosta något, är en tydlig viljeinriktning.

Detta synsätt strider emot beslutet att Laxå kommun ska vara en akademisk kommun, d.v.s. där beslut ska bygga på beprövad forskning. Hösten 2021 presenterades en studie Fritidsgårdens roll på 2020-talet. Frågeställningen var ”Hur stärker fritidsgårdsverksamheten den sociala hållbarheten och barn och ungas uppväxt i Laxå?”. All beprövad forskning som tagits fram av Ungdomsstyrelsen (2008), Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällsfrågor (2018), Europarådet (2017) m fl är samstämmiga ”de positiva resultat som öppen fritids- och ungdomsverksamhet ger är att det bidrar till ungas välbefinnande, informella lärande, positiva övergångar i livet, intellektuella och emotionella färdigheter, förmågan att motstå negativa beteenden samt till mångfald, jämlikhet, hållbarhet, social sammanhållning, demokrati med mera som hör den samhälleliga eller sociala hållbarheten till.”

Slutsatsen i studien av Laxå kommuns öppna fritidsverksamhet var att ”det står helt klart att de intervjuade ungdomarnas liv och likaså andra de relaterat till, skulle vara sämre utan Allaktivitetshuset.” På vilket sätt stärks verksamheten av beslut om ökad splittring av lokaler utspridda inom Centralskolan? Ungdomarna vill inte vara i skolans lokaler på fritiden. Ungdomarna har inte heller varit med i planeringen, vilket är ett lagkrav enligt Barnkonventionen! Vilka signaler ger man till ungdomarna? Blir någon förvånad över att det svenska samhället som helhet idag ser ut som det gör – med gängkriminalitet och andra negativa trender bland ungdomen. Det är ett resultat av de senaste 30 årens nedskärningar inom förskola, skola och fritidsverksamhet i Sveriges kommuner.

-Vi måste satsa, säger Kenneth. De pengar vi lägger på barn och unga är en investering för framtiden oavsett om den är lagstadgad eller inte! Görs ingenting så riskeras nu den verksamhet som personalen på ett föredömligt sätt kontinuerligt byggt upp att raseras. Redan idag har flera ungdomar lämnat verksamheten, var ”hänger” de nu i stället? Hur länge orkar personalen av en verksamhet som blir så utspridd och splittrad? Med all rätt upplever personalen ett svek,, då de tidigt blev utlovade att underlag skulle tas fram för beslut om nybyggnation i området.

Därför kräver vi att ett nytt Allaktivtetshus måste utredas och beslutas snarast, så att en projektering kan göras så en ny fritidsgård kan färdigställas till 2023. Likaså måste det till extra personalresurser för att klara verksamheten tills dess, avslutar Kenneth.