Motion: En långsiktig och hållbar planering för förskola och skola

Till kommunfullmäktige den 17 februari 2022 lämnade vi in en motion om en långsiktig och hållbar planering för förskola och skola. Det här skrev vi i vår motion:

En långsiktig och hållbar planering för förskola och skola

Under de senaste åren har det skett omfattande omorganisering och omflyttning av förskola och skola i Laxå kommun. I nuläget är det trångt inom både förskola och skola på flera håll i kommunen. För skolans del har detta i februari 2022 lett till extrainsatta möten för barn- och utbildningsnämnden, kulturnämnden och kommunstyrelsen för att lösa situationen till höstterminen 2022.

Det är positivt att det finns många barn i Laxå kommun, men när förskolans och skolans lokaler inte klarar av att ta emot den mängd barn som finns uppstår problem. När lokalerna är få blir barngrupperna och skolklasserna stora. Barngruppernas och skolklassernas storlek påverkar barnens och elevernas trivsel och undervisningens kvalitet.

Vi i Vänsterpartiet i Laxå kommun anser att förskola och skola i Laxå kommun måste vara organiserad så att det finns utrymme för tillfälliga toppar i antal barn per årskull. De tillfälliga topparna ska inte leda till överfulla barngrupper/skolklasser eller snabba paniklösningar för att lösa lokalbristen. Det måste finnas en långsiktig och hållbar planering för förskola och skola i Laxå kommun som klarar av att hantera tillfälliga toppar i antal barn per årskull men även en eventuell inflyttning av barn i kommunen.

Yrkande:

– att BUN ges i uppdrag att ta fram en långsiktig och hållbar planering för lokalbehovet inom förskola och skola i Laxå kommun. Planen ska presenteras för kommunfullmäktige under första kvartalet 2023. Arbetet med planen ska samordnas med arbetet med ny översiktsplan så att samsyn råder kring möjligheten för Laxå kommun att växa.