Det måste satsas på framtiden

Den 8 februari hölls extra möten för kulturnämnden, barn- och utbildningsnämnden och kommunstyrelsen. Anledning för de extrainsatta mötena var att lokalerna för skolan i Laxå tätort inte kommer räcka till efter sommarlovet. Det här är en akut situation som självklart måste lösas och därför röstade vi, precis som övriga partier, för en paviljonglösning på Saltängsskolan.

Att lösa platsbristen kommer kosta pengar. För oss i Vänsterpartiet i Laxå kommun är det viktigt att denna kostnad inte leder till sparkrav på verksamheten. Det har redan sparats för mycket på skolan de senaste åren. Därför yrkade vi på ett tillägg om att kostnaderna för paviljonglösningen inte får leda till sparkrav på verksamheten. Detta accepterades av en majoritet av partierna i kommunstyrelsen och lades till i beslutet.

Ett annat beslut som togs var att den öppna fritidsverksamheten ska flytta från Allaktivitetshuset utan att det finns en tydlig plan för var verksamheten ska ta vägen. Den öppna fritidsverksamheten är viktig för kommunens ungdomar och för kommunens framtid. Vi i Vänsterpartiet i Laxå kommun yrkade på att den öppna fritidsverksamheten skulle få finnas kvar i sina lokaler och att särskolans lokalbehov skulle lösas med paviljonger fram tills att en helhetslösning för Centralskolans område arbetats fram. Majoriteten (Kd, C och Mp) tyckte inte att detta var en bra lösning och beslutet blev att den öppna fritidsverksamheten ska flytta ut utan tydlig plan. Vi kommer driva på för att snabbt få på plats en färdig och beslutad plan för ändamålsenliga lokaler i anslutning till Centralskolans område för den öppna fritidsverksamheten.

Vänsterpartiet i Laxå kommun anser att barn och ungdomars mående, såväl i skolan som på fritiden, är en av de viktigaste framtidsfrågorna för kommunen. Ändamålsenliga lokaler är en del i att skapa kvalitet i skola och fritidsverksamheten. Lokalfrågor borde inte behöva lösas akut, de ska lösas genom långsiktiga och hållbara planer. Vi kommer därför att lämna in en motion till nästa kommunfullmäktige där vi föreslår att en långsiktigt och hållbar planering för förskola, skola och fritidsverksamhet påbörjas snarast.