Budget 2022 – (V)i satsar på välfärden

Nu har Kd, C och Mp haft majoritet i Laxå kommun under snart två mandatperioder. Denna tid har präglats av en underfinansiering av välfärden, vilket drabbat alla kommuninvånare men framför allt de som har störst behov av fungerande välfärd –  äldre, unga och personer med normbrytande funktionalitet. Det har också tvingat personalen att springa snabbare för att klara av arbetsuppgifterna.

Majoriteten har lagt ett alltför stort fokus på en ekonomi i balans och att kommunen ska bli skuldfri. Samtidigt kan inte nämnderna hålla sin budget, deras ramar är för små. Kd, C och Mp har gång på gång låtit nämnderna köra över budget och accepterat det i bokslutet. Detta har varit nödvändigt men är inte en hållbar och långsiktig lösning.

De ständiga sparkrav som majoriteten lägger på nämnderna resulterar i förändringar som försämrar välfärden samtidigt som ytterst lite pengar sparas. Som exempel kan införandet av det så kallade hälsoschemat inom omsorgen nämnas. Schemat har försämrat arbetsmiljön för personalen men de besparingar som gjorts är minimala. Det samma gäller flytten av förskolan Jordgubben. Förskolebarnens yta halveras och i slutändan är det en liten besparing som görs genom en kraftig försämring av välfärden.

Den 10 november på kommunfullmäktige tas budget för Laxå kommun 2022. I vårt budget förslag satsar vi på välfärden. Bland annat finns förskolan Jordgubben kvar i sina lokaler, vi avsätter pengar för att förändra schemat inom omsorgen och ökar nämndernas ram.

Läs mer i vårt budgetförslag – En nystart för Laxå kommun

Budgetförslag 2022 Laxå kommun