Kommunpolitik

Det är dags för digitala politiska möten

Vaccineringen är igång och vi kan se ett ljus i coronamörkret. Men än är det långt kvar till normalläge. Överallt i samhället har vi under 2020 sett hur människor och arbetsplatser anpassat sig och ställt om. Även inom det politiska arbetet i Laxå kommun har vissa anpassningar skett. Kommunfullmäktige genomförs i större lokal med färre politiker på plats, kommunstyrelsemöten och nämndmöten genomförs i större lokal där avstånd kan hållas och några politiska möten sker helt digitalt. Det här är bra, men det är inte tillräckligt.

Vi i Vänsterpartiet Laxå tycker att det är oansvarigt att fysiska möten hålls när möjligheten redan finns att hålla nästan alla politiska möten digitalt, undantaget kommunfullmäktige. Tekniken för att hålla kommunstyrelse- och nämndmöten digitalt finns i kommunhuset. Det som inte finns är viljan från den styrande majoriteten. Vi i Vänsterpartiet Laxå har lyft frågan om övergång till digitala möten flera gånger och vi kommer fortsätta driva frågan. Som politiker är det inte tillräckligt att göra minsta möjliga. Vi måste vara flexibla, kreativa och villiga att göra minst lika stora omställningar och anpassningar som våra kommuninvänare.