Kommunpolitik

Enkel fråga: Besparingar skolskjutsar

På kommunfullmäktige den 17 juni ställde vi en enkel fråga till BUNs ordförande Thorbjörn Bäckrud.

Besparingar skolskjutsar

Beslut om skolskjuts enligt det nya skolskjutsreglemetet börjar nu leveras till föräldrar. När det nya skolskjutsreglementet infördes var det i diskussionerna kring de nya reglerna tydligt att syftet var att spara pengar. Detta märks nu då fler barn kommer vara tvungna att ge sig ut i trafiken på egen hand. Ett exempel på detta är två syskon i Tallåsenområdet som till hösten börjar ÅK 2 respektive ÅK 3. Dessa barn beviljades inte skolskjuts, men när föräldrarna ringde och ifrågasatte beslutet ändrades det så att det yngre av barnen fick rätt till skolskjuts men det äldre barnet hänvisades till att cykla till skolan (Saltängsskolan). Från Tallåsenområdet till Saltängsskolan via cykelväg är det, beroende på var i området en mäter från, mellan 2,6 – 3,0 km. Trots att större delen av sträckan är cykelväg går det inte att undvika fyrvägskorsningen Esabvägen-Vattugatan (där det passerar många fordon och mycket tung trafik), korsningen cykelväg-Fabriksgatan och korsningen cykelväg-Röforsvägen. Enligt gällande och tidigare skolskjutsreglementet ska elever i ÅK 2-3 beviljas skolskjuts om avståndet hem-skola överskrider 3,0 km. Barn i Tallåsområdet har tidigare beviljats skolskjuts, trots att avståndet är mindre, på grund av korsningen EsabvägenVattugatan.

På kommunstyrelsen den 27 februari 2019 togs ett enhälligt beslut att ”Laxå kommun utropas till akademisk kommun”. I underlaget till beslutet står att ”…följande fråga bör ställas när vi står inför en utmaning/problem; ”Vad säger forskningen?”.” Enligt trafikverket visar forskning att barn under ca 12 år saknar förutsättningar för att vid alla tillfällen hantera trafiksituationer på ett säkert sätt. NTF menar att barn i 9-10-årsåldern är mogna att ta sig fram gående i trafiken, men det är först i 11-12-årsåldern som de är mogna att cykla.

Frågor:

  • Anser BUNs ordförande att det är rimligt att Laxå kommun rekommenderar att barn cyklar till skolan, trots att barnen enligt forskningen är för unga för att göra det på ett säkert sätt?
  • Vilket uppdrag har getts till tjänstepersonerna som ska genomföra besparingar inom skolskjutsen? Ska barns säkerhet eller minska kostnader prioriteras högst?

Svar från BUNs ordförande

På en enkel fråga ges svaret muntligt. I korthet kan svaret vi fick sammanfattas som att självklart ska barns säkerhet prioriteras men samtidigt måste kostnaden för skolskjuts hamna på en rimlig nivå.

Vår syn på svaret

Barns säkerhet och att föräldrar och barn känner sig trygga med att barnen tar sig till skolan på ett säkert sätt måste vara ledstjärnan när det kommer till alla beslut om skolskjuts. Det kan finnas anledning att se över skolskjutsen för att vara säker på att skattepengar används på ett ansvarsfullt sätt, men när detta görs måste det göras med stor hänsyn till barns och föräldrars trygghet.

Kopiera länk