Enkel fråga: Utsläppsrätter Laxå Värme

På kommunfullmäktige den 22 april 2020 frågade vi kommunstyrelsens ordförande Bo Rudolfsson om Laxå Värmes utsläppsrätter. Så här såg vår fråga ut:

Laxå Värmes utsläppsrätter

På kommunstyrelsen den 1 april informerade Laxå Värme om planer på att sälja ca 50 % av de utsläppsrätter som bolaget samlat på sig under åren. Att bolaget har utsläppsrätter som inte använts är ett tydligt plus på klimatkontot. Bolaget har genom att inte använda utsläppsrätterna gjort att de sammanlagda utsläppen från EU:s medlemsländer hållits ner. Om bolaget säljer utsläppsrätterna så kommer dessa utsläpp att göras och den miljövinst som gjorts genom att hålla nere Laxå Värmes utsläpp försvinner. Det kan tillexempel vara ett polskt kolkraftverk som köper utsläppsrätter för att sedan fortsätta förvärra den redan förstärkta växthuseffekten.

Laxå kommun miljödiplomerades 2011 och blev då den första miljödiplomerade kommunen i Sverige. Som en del av miljödiplomeringen har flera miljöutredningar gjorts. Miljöutredningarna som genomfördes 2010, 2013 och 2015 kommer alla fram till samma slutsats: Laxå kommuns viktigaste miljöfråga är att begränsa klimatpåverkan (Se Miljöutredning för Laxå kommun 2015, sid. 1).

Laxå kommun, och de folkvalda, har ett globalt och lokalt ansvar för klimatet och måste göra allt som är möjligt för att stoppa utsläpp, så väl i Laxå som i Krakow. Klimatförändringarna drabbar alla oavsett var utsläppen sker. När det i Laxå kommun debatterades om vetorätt för kommuner vid etablering av gruvor var ett av Ett bättre Laxås argument att en gruva vid Under var bättre än en gruva i Kongo eftersom både arbetsmiljö och miljöansvar är bättre reglerat här i Sverige. När det kommer till frågan om Laxå Värmes utsläppsrätter har Laxå kommun möjlighet att visa att man tar både lokalt och globalt miljöansvar och att miljödiplomeringen inte bara är något som lyfts fram när kommunen ska marknadsföras.

Fråga:

Anser kommunstyrelsens ordförande att det är rätt att ett bolag som ägs av Sveriges första miljödiplomerade kommun säljer de utsläppsrätter bolaget samlat på sig?

Svar från kommunstyrelsens ordförande

På en enkel fråga ges bara ett muntligt svar. Det svar vi fick på vår fråga kan i korthet sammanfattas som att eftersom det är fullt tillåtet att sälja utsläppsrätter och att detta kommer gynna bolaget så ser inte kommunstyrelsens ordförande några problem med att utsläppsrätter säljs.

Vår syn på svaret

Om Laxå kommun ska vara trovärdig i sin marknadsföring som Sveriges första miljödiplomerade kommun så måste miljö och klimat prioriteras. Här finns en verklig möjlighet att ta ansvar på riktigt som den styrande majoriteten i Laxå kommun inte tar. Att bara ta ansvar för miljön och vår gemensamma planet när det är lätt och passar är inte att ta ansvar på riktigt.