Vänsterpartiet tappade 2 mandat i kommunfullmäktige!

Vänsterpartiet i Laxå gör sitt sämsta val på mycket länge. Vi tappade 8,1% i kommunvalet, att det skulle bli så mycket var vi inte riktigt beredda på, säger Kenneth Lantz, gruppledare för (v) i kommunfullmäktige. Ett litet tapp hade vi räknat med, bl a därför att vi i majoriteten tvingats till många svåra och tunga beslut, som påverkat vardagen för kommuninvånarna på ett negativt sätt.

Vi förlorar en hel del av de röster vi genom åren fått av väljare som i riksdag- och landstingsval röstat borgerligt. Även miljöpartiet som för första gången kom in i fullmäktige har tagit röster från oss. De kritiska sosserösterna har också återvänt till moderpartiet efter denna mandatperiod, där vi samarbetat, något som vi räknade med.

Trots förlustvalet är stämningen god i partiföreningen, nu tar vi nya tag för att mobilisera kampen mot den borgerliga alliansen.

För närvarande pågår en dialog med socialdemokraterna om hur ett eventuellt samarbete kommer att se ut för närmaste 4 åren. Även om vi inte blev lika starka som under denna mandatperiod är det vi som är tungan på vågen i kommunfullmäktige och nämnder, säger Kenneth.